translate

pengunjung

Powered by Blogger.
RSS

Anak kapal terperangkap


Anak kapal terperangkap 
  Kapal MT Samudera dalam perjalanan dari Batam ke Chittagong terbakar, semalam.

Kapal MT Samudera terbakar

Johor Bahru: Seorang dikhuatiri maut, manakala 22 lagi anak kapal selamat apabila kapal MT Samudera yang dalam perjalanan dari Batam, Indonesia ke India, terbakar, dalam kejadian di 2.6 batu nautika dari Pulau Kukup, Pontian.
Kejadian dipercayai berlaku kira-kira jam 2.40 petang, tetapi pihak berkuasa hanya dimaklumkan mengenai keadaan api yang semakin marak, jam 7.45 malam tadi.


Jurucakap Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM), berkata pihaknya bersama Pasukan Polis Marin menghantar pasukan bantuan ke lokasi kejadian dan berjaya menyelamatkan 22 anak kapal.

Anak kapal terperangkap

Bagaimanapun, katanya, seorang lagi anak kapal dipercayai terperangkap dalam kapal yang sedang terbakar.

Beliau berkata, semua anak kapal termasuk dua yang cedera ringan dibawa ke Hospital Pontian, kira-kira jam 10 malam.
“Sehingga jam 10 malam ini, kapal itu masih terbakar dan pihak kami sudah memaklumkan kejadian kepada Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Jabatan Laut bagi operasi memadam kebakaran,” katanya.

Jurucakap APMM berkata, pada mulanya pihaknya hanya dimaklumkan kejadian kebakaran di bahagian enjin kapal dan usaha dijalankan anak kapal bagi memadamkannya.

Bagaimanapun, katanya, kebakaran itu semakin tidak terkawal, menyebabkan anak kapal itu sekali lagi membuat panggilan kecemasan jam 7.45 petang meminta bantuan.

Katanya, pihak APMM dan Pasukan Polis Marin terus dihantar ke tempat kejadian bagi operasi menyelamat, tetapi ketika itu api sudah marak.

“Kami dimaklumkan kapal tangki itu tidak membawa sebarang minyak dan dalam perjalanan dari Batam ke Chittagong India,” katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archives

Followers

Popular Posts