translate

pengunjung

Powered by Blogger.
RSS

BUNUH DIRI KERANA DITUDUH LESBIAN




Seorang gadis berusia 15 tahun asal London ditemui meninggal bunuh diri di sebuah rumah setelah mengalami kekerasan verbal di lingkungan sekolahnya.

Sinead Taylor, siswi sekolah menengah atas yang kerap berpenampilan tomboy dalam aktiviti sehari-hari dipercayai tidak tahan dengan aksi bullying yang dilakukan oleh kawan satu sekolahnya.

Menurut kawan-kawannya, Sinead kerap menjadi korban ejekan sejak bersekolah di sekolah rendah.

Gadis asal Kidbrooke, London kawasan tenggara ini bahkan pernah mengunggah video yang menampilkan cerita bagaimana dirinya menghadapi bullying yang dilancarkan di sekolahnya.

Dalam video yang diunggah 2 bulan yang lalu tersebut, Sinead mengaku ada seorang lelaki yang tidak menyukainya kerana dia sering bergaul dengan para lelaki di sekolahnya.“Dia selalu ingin membuatku jatuh. Aku bahkan tidak ingat apa yang dia katakan, tapi dia sungguh membuatku merasa sangat buruk hingga aku sangat ingin pulang ke rumah dan menangis – dan saat itu aku tidak biasa menangis,” katanya.

“Orang-orang biasa menyebutku lesbian atau biseksual dan mereka menuduhku memandangi mereka ketika mereka berganti pakaian, mereka seperti tidak mau ganti pakaian di depanku,” lanjut gadis malang ini.

Namun Sinead mengaku tidak ingin menyakiti dirinya sendiri. Dia malah menyuarakan pesan untuk melawan para pelaku bullying.

“Menyakiti diri sendiri tidak membantu, hanya membuatnya semakin parah, bunuh diri membuatnya semakin parah, melakukan sesuatu untuk menyakiti dirimu sendiri itu buruk dan aku tahu itu,”ungkapnya.

“Kamu hanya perlu berdiri di depan mereka dan seperti berkata ‘Lihat, inilah aku, terima aku apa adanya atau tidak usah sama sekali’. Kamu tidak perlu gadis yang menyedihkan di dalam hidupmu. Mereka tidak pantas,” lanjut Sinead.

http://madiunkingdom.blogspot.com/2013/08/sinead-taylor-gadis-cantik-yang-bunuh-diri-karena-sering-dibilang-lesbi.html

Penyebab kematian Sinead tidak dijelaskan oleh  polis setempat. Pihak berwenang hanya mengatakan mayatnya ditemui di sebuah rumah di kawasan Woollwich.

 Sinead merupakan siswi berprestasi di sekolahnya. Dia merupakan penari berbakat yang mendapatkan nilai yang baik dalam ujian tarinya.

Menurut Nicola Caulfield, ibunda salah seorang teman Sinead yang puterinya juga menjadi mangsa bullying, Sinead dan puterinya diejek kerana pelakunya merasa iri.
“Menurutku ada keirian, kerana Sinead sangat bertalented,” kata Nicola.

Nicola mengungkapkan sekarang ini bullying tidak hanya terjadi di tempat bermain seperti zaman dia dahulu. Kini, bullying boleh terjadi di dunia maya seperti Twitter, Instagram, dan media sosial lainnya.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archives

Followers

Popular Posts