translate

pengunjung

Powered by Blogger.
RSS

KEJAM.....BUNUH DAN JUAL MAYAT WANITA HAMIL

Beijing - Pihak berkuasa China menjatuhkan hukuman mati kepada seorang lelaki yang membunuh wanita hamil. Lelaki ini membunuh dan menjual mayat wanita hamil tersebut sebagai 'hantu pengantin perempuan'.

Lelaki itu, Wang Hairong dihukum mati pada awal minggu ini. Tidak dijelaskan lebih lanjut lokasi pelaksanaan hukuman tersebut. Demikian seperti disampaikan otoriti mahkamah wilayah Yan'an, Wilayah Shaanxi dan dilansir AFP, Khamis (25/7/2013).

Dalam kes ini, Wang dan dua rakannya memujuk seorang wanita bernama Luo dengan memberinya tumpangan di kereta mereka. Namun dalam perjalanan, Wang dan kedua rakannya mencekik wanita tersebut hingga mati.

Aksi pembunuhan tersebut dilakukan pada Mei 2011 lalu. Ketika itu, korban diketahui sedang hamil.

Ketiga pelaku membawa mayat mangsa ke kota terdekat dan kemudian menjualnya. Mayat Luo dijual seharga 22 ribu Yuan   kepada sebuah keluarga yang berniat menggunakannya sebagai pendamping bagi putera mereka yang sudah meninggal dunia.

Wang mengambil wang penjualan mayat sebanyak 14 ribu Yuan, sedangkan bakinya dibagi dua oleh kedua rakannya.

Pernikahan merupakan hal yang penting bagi kebanyakan masyarakat China. Meskipun ketika  ini tergolong jarang dilakukan, namun praktik pernikahan hantu atau 'ghost wedding' masih dilakukan di sejumlah wilayah pinggiran China, termasuk Shaanxi.

Jika seorang pemuda mati muda dan belum menikah, maka mayatnya akan dimakamkan   dekat makam seorang wanita dan keduanya dinikahkan. Hal ini dimaksudkan agar arwah si pemuda tidak kesepian di alam baka dan berujung nasib buruk bagi keluarganya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archives

Followers

Popular Posts