translate

pengunjung

Powered by Blogger.
RSS

Bayi Baru Lahir Sebagai Hadiah Dalam Gameshow TV


Setiap acara televisyen yang membuat pertandingan game atau kuiz biasanya menghadiahkan pemenang dengan memberikan sejumlah wang ataupun berbagai macam barang. Tetapi acara televisyen ini memberikan bayi yatim-piatu sebagai hadiah untuk pemenang.

Dipetik dari Mirror, Sabtu (27/7/2013), sebuah gameshow di Pakistan memberikan bayi sebagai hadiah. 'Amaan Ramazan' (The Price is Right), biasanya memberikan hadiah mesin basuh atau laptop sebagai hadiah. Tapi di bulan Ramadan telah dua kali menawarkan bayi yang baru lahir kepada pemenang.

Aksi ini telah dikecam, tapi mereka mendakwa membantu menyelamatkan anak-anak yang telah ditinggalkan ketika lahir. Minggu lalu ketika acara, pengacara yang bernama Liaquat Hussain mempamerkan bayi perempuan ke kamera.

Ia mengatakan kepada penonton di studio, "Anak ini dibuang di longgokkan sampah oleh seseorang. Lihat betapa cantik dan kesiannya dia." hadiah itu kemudian jatuh kepada Riaz-ud-din dan isterinya, yang telah berjuang untuk hamil.

Mendapati hadiah itu, Riaz-ud-din mengatakan, "Selama14 tahun yang penuh kesulitan, orang menyarankan saya untuk berkahwin lagi tapi saya tetap sabar dan juga meminta isteri saya untuk bersabar." Isterinya menambah bahawa bayi perempuan tersebut adalah berkah Ramadan.

Beliau berkata sebelum ini pasangan bertuah itu telah menghubungi organisasi untuk mengambil kanak-kanak, walaupun beliau tidak membincangkan bagaimana mereka ditapis.

Muhammad Ramzan Chippa, pengurus badan amal tersebut menjelaskan, "Kami mempunyai banyak bayi yang dibuang, ditinggalkan di tempat sampah atau tempat kotor yang lain. Seringkali kami juga mendapati tubuhnya yang tidak bernyawa, jadi kami berpesan agar bagi orang yang ingin membuang bayinya, bawalah kepada kami , jangan tinggalkan mereka. "

Bayi yang digunakan telah dibentangkan oleh Persatuan Kebajikan Chhipa, sebuah badan amal yang menyelamatkan bayi yang ditinggalkan.

Beratus-ratus bayi yang ditinggalkan setiap bulan di Pakistan, di mana perkahwinan di luar kelahiran dikutuk dan zina boleh dihukum mati.. Rupanya di Pakistan, bayi perempuan paling berisiko dibuang kerana banyak orang Pakistan melihat mereka sebagai risiko kewangan.

Stesen TV di balik pemberian hadiah tersebut, Geo News, telah dikecam kerana memberikan manusia sebagai hadiah. Bina Shah, penulis di Karachi, mengatakan bahawa aksi ini didorong oleh iklan.

"Memberikan bayi sebagai hadiah di televisyen adalah pelanggaran etika terburuk pada  media, " ujar Bina Shah.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archives

Followers

Popular Posts