translate

pengunjung

Powered by Blogger.
RSS

LELAKI DI PENJARA 12 TAHUN KERANA BIAR IBU MATI KELAPARAN


Taipei, - Keji! Seorang lelaki Taiwan   membiarkan ibunya kelaparan hingga meninggal. Lelaki berumur 36 tahun itu bahkan membiarkan mayat ibunya dikerubungi ulat.

Atas perbuatannya, seperti dilansir kantor berita AFP, Khamis (1/8/2013), Chang Chih-chiang dijatuhi hukuman penjara 12 tahun . Mahkamah Tinggi Taiwan, mendapati lelaki ini bersalah atas dakwaan mengabaikan ibunya hingga mengakibatkan kematiannya. 

Kes ini mencuat setelah isteri Chang menghubungi polis pada Ogos 2012 lalu setelah menemukan ibu mertuanya meninggal di apartemen mereka di Taiwan utara. Sebelum kematiannya, wanita tersebut menderita diabetes dan sehari-hari hanya terbaring di tempat tidur.

Ketika polis tiba di lokasi, mereka menemukan mayat wanita tersebut dalam kondisi menyedihkan. Berat badannya kurang dari 30 kilogram dan tubuhnya dipenuhi ulat. Mayatnya ditemukan dalam sebuah ruang yang penuh sampah.

Petugas koroner memperkirakan, wanita berumur 53 tahun itu telah meninggal lebih dari seminggu ketika ditemui. Dipercayai, dia tidak makan apapun selama setidaknya lima hari sebelum kematiannya.

Menurut media setempat, Chang sering menghabiskan waktunya dengan bermain games komputer di warnet. Lelaki itu sering mengabaikan ibunya yang sakit meski mereka tinggal satu rumah. 

Kes-kes menelantarkan orangtua yang lanjut usia telah meningkat di Taiwan dalam beberapa tahun terakhir. Hal ini mendorong para anggota parlimen untuk membuat RUU yang akan menerapkan hukuman penjara bagi orang-orang dewasa, yang tidak merawat orangtua mereka yang telah lanjut usia

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archives

Followers

Popular Posts