translate

pengunjung

Powered by Blogger.
RSS

Kasihan.‘Budak ikan’ impi untuk bersekolah



fish skin

Sejak lahir, Pan Xianhang (8) didiagnosa dengan penyakit genetik yang jarang belaku Ichtyosis.
Setiap malam, Pan Xianhang sukar tidur kerana mengalami gatal yang teruk di seluruh bahagian tubuhnya. Budak yang berasal dari Wenling,China ini dilahirkan dengan penyakit kulit yang jarang berlaku yang membuat tubuhnya 'bersisik'. Dia gelar dengan panggilan 'budak ikan'.

"Anak lelaki saya hanya ingin bersekolah tanpa rasa gatal," ujar ibunya.

Dianggarkan setiap tahun, lebih daripada 16,000 bayi lahir dengan beberapa bentuk Ichthyosis, berbeza-beza dalam gejala seperti ini, menurut Foundation for Ichthyosis & Related Skin Types.

Ichthyosis merupakan kelainan yang sangat jarang berlaku di mana bayi lahir diliputi dengan membran yang telus, tompok-tompok kulit bersisik merah pelbagai saiz. Gejala umum pada pesakit antara lain kulit merah, kulit bersisik, overheating, gatal, kening jarang, kulit tipis, pertumbuhan kuku berlebihan

Sementara ketika ini belum ada ubat untuk penyakit kulit yang jarang berlaku ini. Air sejuk boleh mengurangkan gejala overheating, krim kental atau moisturizer boleh membantu mencegah retak-retak di kulit. Doktor sedang mencari cara-cara lain untuk merawat 'budak ikan' ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archives

Followers

Popular Posts