translate

pengunjung

Powered by Blogger.
RSS

MALANG TIDAK BERBAU !!! PESAKIT PATAH KAKI MENINGGAL JATUH HELIKOPTER PENYELAMAT

Seorang pesakit meninggal kerana terjatuh dari helikopter ambulans yang tadinya dimaksudkan untuk menolong pesakit itu yang patah kaki. 

Kejadian itu berlakunya    pada  Sabtu (31/8) di pinggiran Kota Melbourne, Australia.

Penyiasat Biro Keselamatan Transport  Australia (ATSB) menyatakan akan menyiasat insiden ini.


Mangsa sedang berburu ketika pergelangan kakinya patah. Ketika diusung ke atas helikopter ambulans, lelaki berusia 38 tahun itu terjatuh dari ketinggian 30 meter dan meninggal. 


Greg Madden dari ATSB menyatakan akan memeriksa para saksi. Selain itu, penyiasat tersebut juga akan memeriksa helikopter, alat pengerek dan catatan perawatan peralatan. 


Segera setelah kejadian, seluruh kegiatan pengerekan dihentikan sementara oleh Ambulance Victoria. Ketika ini, beberapa alat pengerek untuk helikopter telah beroperasi kembali.
"Kita ingin memastikan bahawa kita telah memeriksa peralatan hingga ke tiap konektor, tiap katil yang kita gunakan, mesin pengerek, semua yang bersifat mekanik, dan kita telah memeriksa semua itu, atau para ahli teknis telah memeriksa semua itu," jelasGreg Sassella dari Ambulance Victoria.

Menurut Ambulance Victoria, baik alat pengerek maupun helikopter sangat mampu mengangkat pesakit dan petugas paramedis. Hal ini dinyatakan juga oleh Steve McGhie dari Ambulance Employees Association.

 
Menurutnya, salah satu isu dalam penyelidikan adalah berat korban. Mc Ghie menyatakan, isunya adalah apakah alat yang digunakan terpasang dengan pas di tubuh korban, dan ukuran tubuh merupakan faktor yang relevan dalam hal ini. 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archives

Followers

Popular Posts