translate

pengunjung

Powered by Blogger.
RSS

Siti Nurhaliza bakal gegar IB September ini


  • Siti Nurhaliza bakal gegar IB September iniSiti Nurhaliza bakal gegar IB September ini
 1 / 1 
"Sudah sekian lama saya pendam hasrat ini, akhirnya ia akan terlaksana nanti," begitulah kata-kata penyanyi tersohor negara, Datuk Siti Nurhaliza Tarudin yang akan mengadakan konsert tradisional pertama, Lentera Timur pada 20 hingga 22 September ini.

Konsert solo itu akan menampilkan 35 buah lagu tradisional bersama Orkestra Tradisional Malaysia (OTM) di Panggung Sari, Istana Budaya.

"Alhamdulillah, saya berharap agar semuanya berjalan dengan lancar," ujar Siti.

Jelasnya, persembahan kali ini agak berbeza berbanding konsertnya yang lalu kerana beliau akan menyampaikan lagu-lagu bercorak tradisional keseluruhannya.

"Saya bukan sahaja menyanyikan lagu-lagu asli seperti Joget, Inang, Zapin, Keroncong dan Masri.

"Tetapi juga lagu-lagu yang belum pernah saya bawakan dalam mana-mana persembahan seperti lagu berentak Dikir Barat dan Makyong," katanya.

Buat julung kalinya, Siti berkata konsert yang mengangkat irama tradisional itu menjadi tanda perjalanan seninya yang telah memasuki usia 18 tahun dalam industri hiburan.

Ubati kerinduan peminat

Diterbitkan oleh Istana Budaya dan Siti Nurhaliza Production (SNP) Sdn Bhd, konsert yang dijangkakan berlangsung selama dua jam itu bakal mengubat kerinduan peminat Siti setelah sekian lama menantikannya.

"Besar kemungkinan ia akan mengambil masa seperti yang dijadualkan, Insya-ALLAH namun segalanya bergantung kepada proses akhir.

"Pilihan lagu untuk tiga hari pada konsert ini adalah sama tetapi jika ada perubahan di saat-saat akhir, kami akan maklumkan," ujarnya.

Tambahnya, pihak Istana Budaya dan SNP merancang untuk merakamkan konsert tersebut dalam bentuk video kerana tiada lagi konser seumpamanya diadakan setakat ini.

"Semuanya masih lagi dalam perbincangan, namun kami akan mempertimbangkannya kerana ia merupakan perkara yang sangat menarik.

"Lagipun konsert ini menampilkan lagu-lagu berentak tradisional dan jarang dipersembahkan dalam satu persembahan pada skala agak besar," katanya.

Lebih menarik, konsert itu mendapat sentuhan dua pengarah muzik terkenal iaitu Aubrey Suwito dan Mohd Yazid Zakaria dari OTM.

Ia turut menampilkan penggiat seni berpengalaman, Lokman Ghani selaku pengarah konsert tersebut.

Menurut Siti, konsert yang dinamakan ‘Lentera Timur’ itu menggambarkan muzik akar umbi negara ini akan terus bersinar dan berkekalan hingga akhir nanti.

Dikir Barat vs Dikir Pahang

Bercerita mengenai pemilihan lagu dalam konsert itu nanti, Siti berkata terdapat beberapa segmen menarik yang akan dipersembahkan seperti makyung  dan dikir barat.

Menariknya, dalam segmen dikir barat Siti akan menggabungkan nyanyian dengan lagu dikir Pahang iaitu lagu tradisional negeri kelahirannya.

"Bagi makyung pula, penggiat seni terkenal tarian ini akan mengiringi persembahan saya selama lima minit.

"Konsert ini akan menjadi satu peristiwa yang tidak akan dilupakan oleh peminat kerana ia belum pernah dilakukan dalam mana-mana persembahan Siti sebelum ini," katanya.

Dalam masa yang sama, beliau turut bermain alat muzik percussion sebagai salah satu keunikan konsert itu nanti.

Katanya, pelbagai segmen dilakukan adalah untuk mewarnai corak persembahan sebagai salah satu cara untuk menghargai jasa peminat terhadap kerjaya seninya selama ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archives

Followers

Popular Posts