translate

pengunjung

Powered by Blogger.
RSS

Sedar dari koma, lelaki muslim ini masuk Kristian


Bangun dari koma, pria muslim ini masuk Kristen 
Karim Shamsi Basha.

Karim Shamsi-Basha, warga muslim Syria, mengalami koma selama sebulan pada 1992. Setelah sedar dia kemudian berpindah agama menjadi Kristian.
Dia lahir dan  membesar di Syria dan dia tidak pernah terfikir untuk berpindah keyakinan setelah sembuh secara ajaib dari penyakitnya.
Surat khabar the Daily Mail melaporkan, Rabu (2/10), dalam perjalanan hidupnya selama 20 tahun menjadi umat Nasrani dia menulis sebuah buku berjudul Paul and Me. Paul atau Paulus adalah nama tokoh di Alkitab yang masuk Kristian di Ibu Kota Damaskus, Syria.
Selain sebagai penulis, Shamsi-Basha juga seorang jurnalis foto. Dia mengaku selalu menjalankan solat lima waktu ketika remaja."Saya solat lima kali sehari. Saya berangkat ke masjid sebelum matahari terbit. Saya berpuasa di bulan Ramadan," kata dia.
Di usianya yang ke-18 Shamsi pergi meninggalkan negaranya ke Amerika Syarikat untuk kuliah di Universiti Tennessee sebelum akhirnya bekerja sebagai jurnalis foto di media lokal Birmingham Alabama. Dia kemudian menikah dan memiliki seorang putera.
Ketika meliput kebakaran di sebuah gereja, Shamsi jatuh pengsan di lapangan parkir dan gangguan saraf di otaknya membuatnya lumpuh.
Setelah sebulan menjalani terapi Shamsi akhirnya pulih dengan cara yang dia sebut keajaiban.
Lelaki itu kini tinggal di Kota Nashville, Tennessee, itu mulai membaca Alkitab di masa pemulihannya hingga dia dibaptis pada 1996. 

Peristiwa itu membuat dia harus meninggalkan pernikahannya. Ayahnya kemudian meninggal dan dia menjadi tunawisma.
Shamsi mengatakan Tuhan memberinya ganjaran setelah dia pindah keyakinan."Rahmat Tuhanlah yang menyelamatkan saya," kata dia.
Meski hidupnya sudah sangat berubah Shamsi mengaku masih menjalin hubungan baik dengan keluarganya yang muslim.
Kakaknya masih tinggal di Damaskus dan keluarganya yang lain tinggal di Kota Homs.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archives

Followers

Popular Posts