translate

pengunjung

Powered by Blogger.
RSS

Tolong! Saya tak nak sukakan awak!

Terdapat seribu satu sebab untuk berhenti sukakan seseorang. Beliau mungkin sudah berkahwin, seorang pembunuh bersiri, bapa kepada kawan anda atau beliau tidak tertarik kepada anda.
Ya, ada sebab lain namun saya lebih gemar berkongsi tip berdasarkan pengalaman peribadi. Kita tidak mampu memilih siapa yang menduduki takhta hati kita (biarpun kita semua miliki senarai lelaki idaman. Kebanyakan masanya kita akan tertarik kepada orang yang tidak penuhi ciri-ciri lelaki idaman tersebut),jadi kali ini saya bantu senaraikan cara untuk berhenti sukakan seseorang.

Jangan pandang 
Kalau tak nampak batang hidung dia, pasti anda akan berhenti sukakan dia. Tidaklah serta-merta, namun apabila anda tidak dekat dengan dirinya, ini bantu kurangkan memikir tentang si dia. Jadi lagi satu, buang telefon jauh-jauh jadi anda tidak terfikir untuk Whatsapp atau hubungi si dia.

Tumpukan kepada keburukan si dia
Masalah apabila kita sukakan seseorang, kita cenderung untuk melihat si dia sebagai manusia sempurna yang tiada dosa.
Contohnya kalau anda sukakan Aaron Aziz, pasti di mata anda Aaron Aziz itu lelaki terkacak di dunia yang tidak pernah melakukan salah atau silap. Pada hal hakikatnya Aaron Aziz Cuma manusia biasa yang juga pernah terkentut di depan orang awam.
Jadi perhatikan si dia jejaka idaman anda ini, dan cuba cari sesuatu yang menjengkelkan tentang beliau contohnya kedut dekat mata dia ke, cara dia ketawa atau apa-apa sahaja. Tumpukan pada ini dan anda akan berhenti sukakan dia secara perlahan-lahan.

Sibukkan diri 
Sibukkan diri dengan aktiviti seperti belajar bahasa baru ke buat kerja amal ke. Apabila jadual harian anda sibuk, anda tiada masa untuk fikir tentang si dia!

 Elakkan perkara yang berkaitan dengan dia
Jangan sebut nama si dia, jangan bercerita tentang si dia, jangan bercakap dengan si dia dan elakkan apa-apa sahaja yang akan ingatkan anda kepada si dia.
Jika dia sukakan bola sepak, pergi tengok persembahan ballet. Janji ia sesuatu yang bercanggah dengan minat si dia, jadi anda tidak akan fikir tentang si dia.

Jumpa orang baru
 Keluar, suai kenal dengan teman baru. Mana tahu, jumpa jodoh baru yang lebih baik. Jangan bimbang sangat kerana sentiasa ada cara untuk berhenti sukakan seseorang.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archives

Followers

Popular Posts