translate

pengunjung

Powered by Blogger.
RSS

Lagi kisah wira Viking


Dalam pada industri perfileman Malaysia menerima kedatangan filem Vikingdom arahan Yusry Abdul Halim, saluran History tampil menayangkan siri Vikings. Ia membabitkan kos produksi kira-kira AS$40 juta dan bakal ditayangkan setiap Ahad bermula minggu ini, jam 10 malam.
Vikings mengisahkan orang Norse yang menceritakan mengenai kekeluargaan serta persaudaraan yang dilalui sepanjang perjalanan hidup wira Viking bernama Ragnar Lothbrok lakonan Travis Fimmel. Ini kisah pertama legenda orang Norse yang kini menjadi lembaran sejarah.
Ragnar bukan saja se orang wira tetapi juga petani yang mempunyai sema ngat berkobar-kobar untuk mengembara. Cita-citanya itu menyebabkan beliau terpaksa berdepan ketua penduduk tempatan (Gabriel Byrne) yang lebih cenderung menghantar orang-orangnya ke kawasan timur yang miskin dan bukan kawasan barat yang belum diterokai. 

Konflik tercetus apabila Ragnar bergabung de ngan rakannya Floki (Gustaf Skarsgard), seorang pembina bot untuk membina sebuah kapal yang mampu menahan gelora lautan. Di sini bermulanya kisah mengujakan pahlawan ini.
Foto
PERTEMBUNGAN ideologi antara plot yang dipaparkan dalam siri ini.

Pengarah terkemuka, Michael Hirst adalah pencipta siri untuk sembilan episod ini. Beliau dikenali sebagai penulis, pencipta dan penerbit eksekutif bagi siri drama The Tudors juga penerbit bersama siri terkenal Camelot.

Selain tema peperangan dan aksi, Vikings turut me ngetengahkan unsur kasih sayang dan cinta antara Ragnar dan isterinya, Lagertha (Katheryn Winnick) yang juga seorang pahlawan. 

Siri ini turut menyelitkan kisah Rollo (Clive Standen), seorang pejuang yang iri hati dan ganas, isteri kepada Earl Haraldson, Siggy (Jessalyn Gilsig), seorang wanita jelita yang kesetiaannya dipersoalkan dan Athelstan (George 
Blagden), seorang rahib yang mendapati moral Kristian tidak punya tempat dalam masyarakat Viking yang jahiliah. 

Vikings adalah sebuah kisah yang menceritakan bagaimana cita-cita dan semangat serta inovasi mampu menggugat sebuah tamadun. Ia juga menggambarkan sejauh mana setiap watak itu diuji hingga cara hidup mereka berubah buat selamanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archives

Followers

Popular Posts